Aukioloajat
Cart 0 0,00 

Polkupyörän osto-opas

Mitä huomioida?

Pyöräilijöiden parissa kiertävä yleinen kaava oikeaan pyörien lukumäärän on "n+1", jossa "n" on pyörien nykyinen lukumäärä. Asia ei ehkä ihan mene niin, mutta kaavassa piilee totuuden siemen. Yhdellä ja samalla pyörätyypillä kun ei ihan kaikenlaista ajoa voi sujuvasti suorittaa. Tässä oppaassa käsitellään pyörän valintaan vaikuttavia tekijöitä ja vilkaistaan eri pyörätyyppien ominaisuuksia.

Käyttötarkoitus

Missä aiot pääasiassa pyörälläsi ajaa? Onko ajo pelkkää asfalttia vai osuuko reitille hiekkateitä. Ajatko ainoastaan siirtymät asfaltilla ja loput metsäpoluilla? Onko tarkoituksesi ajaa pitkiä lenkkejä vai pyöräiletkö silloin tällöin asioille tai lasten kanssa jäätelölle? 

Budjetti

Paljonko pyörään pitää sijoittaa? Yhtä ainoaa oikeaa vastausta ei valitettavasti ole. Pohdi kuitenkin ajateltua käyttöä. Jos pyöräilet kerran viikossa lyhyitä matkoja, pärjäät mainiosti edullisemmallakin pyörällä. Jos tarkoituksenasi on ajaa pitkiä työmatkoja ympäri vuoden, se asettaa tiettyjä vaatimuksia pyörällesi eikä silloin kannata ostaa halvinta vaihtoehtoa. Pyörän hinta koostuu sen suunnittelun lisäksi runkomateriaaleista ja kaikista pyörässä käytettävistä komponenteista - myös niistä, joita et ensisilmäyksellä näe.

Kaupunkipyörät

Kaupunkipyörissä on yleensä etusijalla mukavuus ja helppokäyttöisyys, ei niinkään äärimmäinen nopeus ja tehokkuus. Kaupunkipyörien ajoasento on useimmiten melko pysty, joten ympäröivää liikennettä on helpompi havainnoida. Vaihteistona käytetään laajalti jalkajarrulla varustettuja napavaihteistoja, pääasiassa 3- ja 7-vaihteisia Shimano Nexus-napoja. Kaupunkipyöristä löytyy lähes aina vakiona perusvarusteet, kuten lukko, tavarateline ja seisontatuki. Kaupunkipyörät ovat omimmillaan lyhyehköillä ajorupeamilla.
NÄYTÄ PYÖRÄT

Hybridit

Hybridipyörät ovat olleet suomalaisten suosikkimalleja useiden vuosien ajan. Nimi hybridi juontaa juurensa maastopyörän ja maantiepyörän yhdistelmästä. Maantiepyöristä tuttua ovat 28" vannekoko ja kapeahkot renkaat. Voimansiirto, jarrut ja suora ohjaintanko taas ovat maastopyöräpuolelta lainattuja.

 Hybridi on käytännöllinen yleispyörä, jolla voi ajaa niin kaupunkiajoa, lenkkejä, työmatkaa kuin retkiäkin.
Hybridit ovat lähtökohtaisesti asfalttiajoon
 tarkoitettuja, mutta useimmilla malleilla voi huoletta ajaa myös hiekkateillä. Hybridipyörien voimansiirtona toimii useimmiten avovaihteisto. Vaihteiden määrä vaihtelee kahdeksasta aina 30 asti. Jarruina löytyy enenevissä määrin levyjarrut, mutta vannejarruilla varustettujakin on markkinoilla.

Tätä nykyä hybridipyöristäkin on useita, eri käyttötarkoituksia painottavia malleja. Kaupunkihybridit ovat usein pystyllä ajoasennolla ja leveähköillä renkailla varustettuja yleispyöriä. Fitness- tai sport-hybridit puolestaan muistuttavat lähinnä suoralla ohjaintangolla varustettua kilpapyörää ja ne ovatkin ensisijaisesti lenkkeilyyn tarkoitettua. Nykyään suosiossa ovat myös niin sanotut cross-hybridit. Niissä on monesti jousitettu etuhaarukka ja leveät, maltillisella nappulakuvioinnilla varustetut renkaat.
TUTUSTU HYBRIDEIHIN

Maastopyörät

Pyörätyypin nimi kertoo kaiken olennaisen - maastoajoon tarkoitettu polkupyörä. Maastoajoakin tosin on monenlaista ja niin on eri maastopyörätyyppejäkin. Alla listaus eri tyyppien perusominaisuuksista.

Kaupunkimaasturi: Maastopyörän näköisiä pyöriä on paljonkin, mutta yleensä alle 500 € hintaluokan pyörissä komponentit eivät ole vaativaan maastoajoon suunniteltuja.

Fatbike: Fatbiket, paksupyörät tai läskipyörät, ovat mönkineet suomalaisten sydämiin. Superleveine renkaineen fatbike etenee ajaen paikoissa, joissa perusmaasturin kuski olisi jalkamiehenä. Paksupyörä soveltuu parhaiten kiireettömään maastoajoon ympäri vuoden. Pääsee fatbike-pyörällä toki kovaakin, mutta omimmillaan se on pitkillä luontoretkillä vaihtelevassa maastossa.

XC (cross country): XC-pyöriä löytyy sekä etu- että täysjousitettuja. XC-maastureissa on yleensä 29" renkaat (27.5" pienemmissä rungoissa), verrattain aggressiivinen ajoasento ja 100-110 mm joustomatkaa. 

Trail: Trail-pyörät ovat maastopyörämaailman yleiskoneita. Ne soveltuvat mainiosti vaihtelevaan maastoajoon niin ylä- kuin alamäissäkin. Trail-maastopyörissä on XC-pyöriin verrattuna loivempi ohjauskulma ja pidempi joustomatka (120-150 mm). Kuten XC-pyöriäkin, myös trail-maastopyöriä löytyy sekä täysjousitettuina että etujousittuina malleina. Rengaskokona trail-pyörässä voi olla 29", 27.5", 27.5+ tai niiden yhdistelmä.

Enduro: Enduropyörät ovat trail-pyöriä enemmän alamäkivoittoiseen ajoon painotettuja. Niilläkin voi (pyörämallista riippuen) ajaa maastolenkkejä, mutta kaikki enduropyörät eivät ole runkogeometriansa johdosta järin tehokkaita poljettavia ylämäissä. Nykyaikaiset enduropyörät ovat pitkiä ja ohjauskulmaltaan loivia ja useimmiten täysjousitettuja. Joustomatkaa enduropyörissä on 160-180 mm.

DH: Downhill- eli alamäkipyörät on suunniteltu nimenomaan alamäkeen ajamiseen. Mäen päälle nouseminen tapahtuu yleensä hissin avustuksella. Alamäkipyöristä löytyy maastopyörien pisimmät joustomatkat, yleensä noin 200 mm. Jousituskomponentit ja muut osat on mitoitettu vastaamaan isojen iskujen ja kovan vauhdin tuomaa rasitusta. DH-pyörällä ei kovin mielikseen aja muuta kuin alamäkeen.
NÄYTÄ MAASTOPYÖRÄT

Sähköpyörät

Kaikkia edellä lueteltuja pyörätyyppejä saa käytännössä myös sähköavusteisena, niin kaupunki-, hybridi-, maantie- kuin maastopyöriäkin. Ja kuten tavallisissa pyörissäkin, käyttötarkoitusta kannattaa miettiä ennen pyörän valintaa. Sähköpyörissä on peruspyöriä enemmän tekniikkaa, joten hintaakin tulee väistämättä lisää. Ohessa muutamia lisähuomioita, jotka voivat vaikuttaa mallin valintaan. Ajomäärä kannattaa arvioida yläkanttiin, sillä sähköpyörä innostaa helposti ajamaan enemmän!

Moottori: Sähköavusteisen pyörän moottori voi sijaita rungon keskellä tai vaihtoehtoisesti etu- tai takapyörän navassa. Tunnetuimmat valmistajat (Bosch, Shimano, Specialized) tuottavat yksinomaan keskimoottoreita. Moottorimalleja on useita ja niiden vääntöominaisuuksissa on eroja. Jos ajat usein mäkisessä maastossa tai kuljetat raskaita kuormia, kannattaa valita reilun väännön tarjoava moottori. Moottoreiden ohjelmoinnissakin on eroja. Kaupunkikäyttöön ajateltujen pyörämallien moottorit ohjelmoidaan tuottamaan avustustehoa jouheasti ja ryntäilemättä. Maastoajossa mutkista kiihdytyksiin tarvitaan nopeaa reagointia, joten e-MTB -moottorin "luonne" on erilainen. 

Akku: Akun kapasiteetti vaikuttaa paitsi käytössä olevaan toimintamatkaan, myös pyörän hintaan. Käytännössä kaikki merkittävien pyörävalmistajien sähköpyörämallit tarjoavat käyttötarkoitukseensa kelvollisen toimintamatkan. Jos tiedät ajavasi pitkiä matkoja, raskaalla kuormalla tai paljon kylmillä säillä, kannattaa pyörämallin valinnassa kiinnittää erityistä huomiota akun kapasiteettiin. Sähköavusteiset maastopyörät on monesti varustettu kaupunkimalleja suuremmilla akuilla, koska maastoajo, maastopyörän karkean renkaan vierintävastus ja tehokkaammat moottorit kuluttavat enemmän virtaa.

Gravel

Jos 10 vuotta sitten kysyi kotimaisella pyöräilyn keskustelupalstalla vinkkiä pyörätyypin valintaan, oli vastaus lähes poikkeuksetta "cyclocross". Cyclocrosspyörä piti pitkään hallussaan urheilullisen yleispyörän ykköspaikkaa, mutta trendi on muuttunut.

Gravel-pyörä on nopea seikkailupyörä. Siinä on maantiepyöristä tuttu ohjaintanko ja kahvavaihteet. Gravel-pyörässä on reilusti rengastilaa ja useimmiten tehokkaat levyjarrut. Monet valmistajat myös varustavat gravel-mallinsa lokasuojien ja tavaratelineiden kiinnityspisteillä, joten retkivarustelukin onnistuu. 

Gravel-pyörät ovat monipuolisia, sillä rengasmallia ja -leveyttä vaihtamalla pyörä muuntautuu maantiepyörästä hiekkatiepyöräksi. Ajavatpa monet gravel-pyörillään helpohkoja metsäpolkujakin. Varusteltuna gravel-pyörä muuntautuu kaveriksi retkelle tai ympärivuotiseen työmatkailuun.
NÄYTÄ PYÖRÄT
Ylös
Haetaan kausityöntekijää
LUE LISÄÄ
bicyclecrossmenuchevron-up-circle
Ostoskori
Ostoskorisi on tyhjä

Näyttää siltä, ettet ole vielä tehnyt valintaasi.