0,00 

Cart

Secure checkout
0

Osto-opas

Perusasiat ensin

Pyöräilijöiden parissa kiertävä yleinen kaava oikeaan pyörien lukumäärän on "n+1", jossa "n" on pyörien nykyinen lukumäärä. Asia ei ehkä ihan mene niin, mutta kaavassa piilee totuuden siemen. Yhdellä ja samalla pyörätyypillä kun ei ihan kaikenlaista ajoa voi sujuvasti suorittaa. Tässä oppaassa käsitellään pyörän valintaan vaikuttavia tekijöitä ja vilkaistaan eri pyörätyyppien ominaisuuksia.
Käyttötarkoitus
Missä aiot pääasiassa pyörälläsi ajaa? Onko ajo pelkkää asfalttia vai osuuko reitille hiekkateitä. Ajatko ainoastaan siirtymät asfaltilla ja loput metsäpoluilla? Onko tarkoituksesi ajaa pitkiä lenkkejä vai pyöräiletkö silloin tällöin asioille tai lasten kanssa jäätelölle?
Budjetti
Paljonko pyörään pitää sijoittaa? Yhtä ainoaa oikeaa vastausta ei valitettavasti ole. Pohdi kuitenkin ajateltua käyttöä. Jos pyöräilet kerran viikossa lyhyitä matkoja, pärjäät mainiosti edullisemmallakin pyörällä. Jos tarkoituksenasi on ajaa pitkiä työmatkoja ympäri vuoden, se asettaa tiettyjä vaatimuksia pyörällesi eikä silloin kannata ostaa halvinta vaihtoehtoa. Pyörän hinta koostuu sen suunnittelun lisäksi runkomateriaaleista ja kaikista pyörässä käytettävistä komponenteista - myös niistä, joita et ensisilmäyksellä näe.
Tutustu PYÖRIIN

Sähköpyörät

Sähköpyöriä – tai sähköavusteisia polkupyöriä – on saatavana tätä nykyä lähes kaikkiin samoihin alakategorioihin ja käyttötarkoituksiin kuin perinteisiä pyöriäkin. Markkinoilla on perinteisiä kaupunkipyöriä, hybrideitä, maastopyöriä, kaupunkimaastureita sekä sähköavusteisia maantie- ja gravel-pyöriä. Kuten aina pyörää valitessasi, pohdi tulevaa pääkäyttötarkoitustasi, eli missä ja miten aiot pyörällä ajaa, kuinka pitkiä matkoja ja tarvitseeko sinun saada tavaroita kulkemaan. Sähköpyörän valinnassa on muutamia muuttujia, jotka "luomupyörää" valittaessa voi ohittaa, niistä lisää alla.
SÄHKÖPYÖRÄT

Sähköpyörän moottori

Sähköavusteisen pyörän moottori voi sijaita rungon keskellä tai vaihtoehtoisesti etu- tai takapyörän navassa. Tunnetuimmat valmistajat (Bosch, Shimano, Specialized) tuottavat yksinomaan keskimoottoreita. Keskimoottorin etuna on sen luonnollisempi ajotuntuma napamoottoreihin verrattuna. Moottorimalleja on useita ja niiden vääntöominaisuuksissa on eroja. Jos ajat usein mäkisessä maastossa tai kuljetat raskaita kuormia, kannattaa valita reilun väännön tarjoava moottori. Moottoreiden ohjelmoinnissakin on eroja. Kaupunkikäyttöön ajateltujen pyörämallien moottorit ohjelmoidaan tuottamaan avustustehoa jouheasti ja ryntäilemättä. Maastoajossa mutkista kiihdytyksiin tarvitaan nopeaa reagointia, joten maastopyörän moottorin "luonne" on usein erilainen.
Tutustu sähköpyöriin

Sähköpyörän akku

Akun kapasiteetti vaikuttaa paitsi käytössä olevaan toimintamatkaan, myös pyörän hintaan. Käytännössä kaikki merkittävien pyörävalmistajien sähköpyörämallit tarjoavat käyttötarkoitukseensa kelvollisen toimintamatkan. Jos tiedät ajavasi pitkiä matkoja, raskaalla kuormalla tai paljon kylmillä säillä, kannattaa pyörämallin valinnassa kiinnittää erityistä huomiota akun kapasiteettiin. Akku voi olla täysin runkoon integroitu, irrotettava integroitu akku tai esimerkiksi tavaratelineeseen kiinnitetty. Irrotettava akku helpottaa lataamista, sillä sen saa kätevästi mukaan. Sähkömaastopyörät on monesti varustettu kaupunkimalleja suuremmilla akuilla, koska maastoajo, karkean renkaan vierintävastus ja tehokkaammat moottorit kuluttavat enemmän virtaa.
Tutustu kaupunkisähköpyöriin

Käyttö ratkaisee

Sähköavusteiset kaupunki- ja hybridipyörät ovat kevyesti kulkevia, usein valmiiksi varusteltuja arjen sankareita. Kaupunkisähköpyöristä löytyy useita eri lähestymistapoja perinteisestä "mummopyörästä" pystyn letkeine ajoasentoineen kapeampirenkaisten urheilullisten hybridien kautta aina citymaasturityyppisiin ratkaisuihin. Myös sähkömaastopyörät ovat vakiinnuttaneet paikkansa polkuintoilijoiden lisäksi ihan arkikäytössäkin. Maastopyörän leveät renkaat tuovat mukavuutta ja runkogeometrian tuoma hyvä hallittavuus ovat omiaan etenkin jos ajatuksena on ajaa ympäri vuoden. Myös varusteltavuus monessa sähkömaastopyörässä on varsin hyvä. Suosittelemmekin kokeilemaan ja puntaroimaan eri vaihtoehtoja. Autamme mielellämme sinut oikeaan suuntaan.
Näytä sähkömaastopyörät

Maastopyörät

Maastopyöristä löytyy useita eri tyyppejä eri käyttötarkoituksia varten. Listasimme alle yleisimmät ja niiden tyypillisimmät ominaisuudet. 

Kaupunki-
maasturit

Kaupunkimaasturit ovat ulkonäöltään maastopyörän näköisiä fillareita, jotka on pääasiassa tarkoitettu koulumatkoille ja yleiskäyttöön. Niiden komponentteja ei ole suunniteltu aktiivisen maastopyöräilyn rasituksia ajatellen, mutta ne ovat oivallisia satunnaiselle polulle poikkeajalle.
Tutustu maastopyöriin

XC-
maastopyörät

XC- tai cross country-maastopyöriä löytyy sekä jäykkäperäisinä että täysjousitettuina. XC-maastureissa on yleensä 29-tuumaiset renkaat, verrattain aggressiivinen ajoasento ja 100-110 mm joustomatkaa. Ne soveltuvat parhaiten nopeille, tasaisille metsäpoluille.
Tutustu maastopyöriin

Trail-
maastopyörät

Trail-pyörät ovat maastopyörämaailman yleiskoneita. Ne soveltuvat ajamiseen vaihtelevissa maastoissa. Trail-pyörissä on XC-pyöriin verrattuna loivempi ohjauskulma ja pidempi joustomatka (120-150 mm). Myös trail-maastopyöriä löytyy sekä täysjousitettuina että etujousitettuina malleina. 
Tutustu maastopyöriin

Enduro-
maastopyörät

Enduropyörät ovat  alamäkivoittoiseen ajoon painotettuja. Niilläkin voi ajaa maastolenkkejä, mutta kaikki enduropyörät eivät ole järin tehokkaita poljettavia ylämäissä. Pyörät ovat pitkiä ja ohjauskulmaltaan loivia ja useimmiten täysjousitettuja. Joustomatkaa enduropyörissä on 160-180 mm.
Tutustu maastopyöriin

Downhill-
pyörät

Alamäkipyörät on suunniteltu nimenomaan alamäkeen ajamiseen. Mäen päälle nouseminen tapahtuu yleensä hissin avustuksella. Alamäkipyörien joustomatkat ovat yleensä noin 200 mm. Kaikki komponentit on mitoitettu vastaamaan isojen iskujen ja kovan vauhdin tuomaa rasitusta. 
Tutustu maastopyöriin

Paksu-
pyörät

Fatbiket, paksupyörät tai läskipyörät, ovat mönkineet suomalaisten sydämiin. Fatbike etenee paikoissa, joissa perusmaasturin kuski olisi jalkamiehenä. Paksupyörä soveltuu parhaiten kiireettömään maastoajoon ympäri vuoden ja omimmillaan se on pitkillä luontoretkillä vaihtelevassa maastossa.
Tutustu maastopyöriin

Kaupunkipyörät

Kaupunkipyörissä on yleensä etusijalla mukavuus ja helppokäyttöisyys, ei niinkään äärimmäinen nopeus ja tehokkuus. Kaupunkipyörien ajoasento on useimmiten melko pysty, joten ympäröivää liikennettä on helpompi havainnoida. Vaihteistona käytetään laajalti jalkajarrulla varustettuja napavaihteistoja, pääasiassa 3- ja 7-vaihteisia Shimano Nexus-napoja. Kaupunkipyöristä löytyy lähes aina vakiona perusvarusteet, kuten lukko, tavarateline ja seisontatuki. Kaupunkipyörät ovat omimmillaan lyhyehköillä ajorupeamilla.
Tutustu kaupunkipyöriin

Hybridipyörät

Alunperin maasto- ja maantiekilpapyörän risteytys, hybridi on käytännöllinen yleispyörä, jolla voi ajaa niin kaupunkiajoa, lenkkejä, työmatkaa kuin retkiäkin. Hybridit ovat lähtökohtaisesti asfalttiajoon tarkoitettuja, mutta useimmilla malleilla voi huoletta ajaa myös hiekkateillä. Hybridipyörien voimansiirtona toimii useimmiten avovaihteisto. Vaihteiden määrä vaihtelee kahdeksasta aina 30 asti. Jarruina löytyy enenevissä määrin levyjarrut, mutta vannejarruilla varustettujakin on markkinoilla.
Tutustu hybridipyöriin

Gravel-pyörät

Gravel-pyörä on nopea seikkailupyörä. Siinä on maantiepyöristä tuttu ohjaintanko ja kahvavaihteet. Gravel-pyörässä on reilusti rengastilaa ja useimmiten tehokkaat levyjarrut. Monet valmistajat myös varustavat gravel-mallinsa lokasuojien ja tavaratelineiden kiinnityspisteillä, joten retkivarustelukin onnistuu. Gravel-pyörät ovat monipuolisia, sillä rengasmallia ja -leveyttä vaihtamalla pyörä muuntautuu vauhdikkasta maantiepyörästä vakaasta hiekkatiepyöräksi, jolla voi mallista riippuen poiketa myös helpohkojen maastopolkujen puolelle.
Näytä gravel-pyörät
cartmagnifiercrossmenuchevron-down